NURİ İYEM —– ALINTIDIR

NURİ İYEM

Ä°lgili resim

1915 yılında İstanbul‘da doğan sanatçı, resme küçük yaşlarda duvarlara kömür kalemle yaptığı çizimlerle başladı.

Sağlık memuru olan babasının görevi dolayısıyla çocukluğunu Anadolu‘nun farklı şehirleri dolaşarak geçirdi.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

İlkokulu Mardin‘de bitiren sanatçı ortaokulda İstanbul’a geldi.

Ä°lgili resim

Önce Vefa ardından da Pertevniyal Lisesine kaydoldu.

Resim tutkusu da bu yıllarda başladı.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Hatta resim aşkı yüzünden sanatçı, ailesinin onun doktor olmasını istemesine rağmen en sonunda Akademiye kaydoldu.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Yaptığı çalışmaları, o yılların en önemli sanat etkinliği olan Galatasaray sergilerinde, resimlerini hayranlıkla izlediği Nazmi Ziya’ya göstermiş ve onun teşvikini de aldıktan sonra hiç duraksamadan kaydını yaptırıp derslere başlamıştı.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Devrin diğer büyük ressamları gibi Nazmi Ziya, Hikmet Onat, İbrahim Çallı ve Levy‘nin öğrencisi olan genç ressam, aynı zamanda Feyhaman Duran, Namık İsmail gibi diğer akademi hocalarının fikirlerinden yararlanmaktan geri kalmadı.

nuri iyem hayatı ile ilgili görsel sonucu

Ve Sanat Tarihi, Estetik ve Mitoloji dersleri veren Ahmet Hamdi Tanpınar‘ın, önünde açtığı geniş ufukla entelektüel kimliğini buldu.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Ahmet Hamdi’nin düşünce yapısı onun şu satırlarında belli olur:

“Geniş hayat önümüzdeki bin başlı bir muamma gibi duruyor.

Onu çözdükçe kendimizi bulacağız; hakiki şahsiyette, hür sanata kavuşacağız.

Ağaç güneşte serpilir, fakat toprağın derinliklerindeki kökü ile beslenir.

İnsanoğlu kendi ferdiyetini bile ancak içinde yaşadığı cemiyetle idrak eder.”

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

İyem’in yıllar sonra yazdığı ve Yeditepe’de yayınlanan ‘Sanatçımızın Kaderi’ isimli bir makalesinde bile Ahmet Hamdi’ye gönderme yapması, bu büyük edebiyat ve düşün adamının onun üzerindeki kalıcı etkisini açık bir şekilde ortaya koyar:

“Yazık değil mi bunca çabaya?

Bunca masrafa?

Bunca emeklere?

Bunca teşkilatı bir takım adamlara maaş vermek için mi kurmuşuz?

Bütün bunlar ‘Saatleri Ayarlama Enstitüsü’ müdürler?”

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Akademideki öğrenimini bitirdikten sonra askerliğini de tamamladı ve Giresun‘da görev yaptı.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

1940 yılında, dört yıl sonra ilk mezunu olacağı yeni açılan yüksek bölümünü tamamlamak üzere yine Akademi’ye girdi.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Sanat hayatı oldukça hareketli ancak siyasi hayatı sorunlu bu yıllarda özel sergiler seyrek düzenlenebiliyor, bu da oldukça zor bürokratik işlemlerden geçiriliyordu.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Nuri İyem, Avni Arbaş, Selim Turan, Fethi Karakaş, Mümtaz Yener, Turgut Atalay, Haşmet Akal, Ferruh Başağa ve Agop Arat gibi 20’li yaşlardaki bir grup genç sanatçı, büyük çabaların sonunda Mayıs 1941’de İstanbul Beyoğlu Matbuat Müdürlüğü salonlarında ortak bir amaç ve görüş çerçevesinde bir araya gelerek bir sergi açtılar.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Halkın arasına girmek, onların düşünce ve yaşayışlarını paylaşarak sanatsal üretimlerini gerçekleştirmek amacını taşıyan bu sanatçılar, İkinci Dünya Savaşı‘nın bunalımlı ortamında sanatlarına toplumsal gerçekçi bir yön vermişlerdir.

Ä°lgili resim

D Grubu‘nun şekilciliğine ve Anadolu’dan kopuk resim anlayışına karşı çıkan toplumsal içerikli resimleriyle halkla bütünleşmeyi amaçladılar ve bir ölçüde de başarılı oldular.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Liman sergisi adı verilen bu etkinliğin ardından Yeniler adı altında birleşen sanatçılar, özellikle Akademi dışındaki yazar ve sanatçılardan destek gördüler.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Yeniler, bir sanatçı olarak var olmanın yolunu sanat anlayışları ve toplum gerçekleri arasında bir orta yol çizerek bulmaya çalıştılar.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

İyem Yeniler Grubu dağılana kadar düzenlediği tüm sergilere katıldı, bu arada bir süre Resim- Heykel Müzesi’nde Halil Dikmen‘in yardımcısı olarak çalıştı. Burada, Türk resminin ilk dönem ustalarını da tanıma fırsatı buldu.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Özellikle de Hoca Ali Rıza’ya hayranlık beslemekteydi: “Doğrusu ya, Türk resmi uzun yıllar seyircisiz kaldığı için, toplumsal yaşama katılmada emekledi durdu.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Kendi payıma Hoca Ali Rıza’yı, Türk resmini Halk’a doğru götürmekteki çaba ve başarılarından ötürü, ayrıca seviyor ve sayıyorum.”

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Sanatı topluma empoze etmekten çok, toplumun içinden çıkan bir sanat anlayışını benimseyen sanatçı, dur durak bilmeden üretmiş Anadolu halkına sanatı sevdirmek için tüm benliğiyle uğraşmıştır.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Bu amaçla halka ulaşmak için 1946 yılında Beyoğlu’nda Ada (mobilya) mağazasında açtığı ilk sergi ve 1950’li yıllarda Maya Sanat Galerisi’nde düzenlenen diğerlerinin ardından bugüne kadar yapıtlarını birçok kez sergilemiştir.

Ä°lgili resim

1950’li yıllarda soyut anlayışta eserler veren sanatçı 1960’larda figüratif resme geri dönerek, Anadolu insanını, onların yaşamını, iç dünyasını, köyden kente göç edenleri ve gecekondu yaşamını anlatmıştır.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

Bereketli topraklarıyla ve medeniyetler doğuran özelliğiyle; Anadolu’yu bir kadın olarak algılamış ve ürettiği kadın portrelerinde, iç dünyanın aynası olan gözlerin ışığında, bir parçası olduğumuz toplumu tüm gerçekliğiyle yansıtmıştır.

nuri iyem tabloları ile ilgili görsel sonucu

19 Haziran 2005 yılında hayatını kaybeden büyük usta, altı bini aşkın resme imza attı.

nuri iyem hayatı ile ilgili görsel sonucu

Yorum bırakın