FETHİ ALGON —– ALINTIDIR

FETHİ ALGON

fethi algon ile ilgili görsel sonucu 

Genç Cumhuriyetin Eli Yurdunun Her Köşesinde…

inşaat mühendisi fethi algonun hikayesi ile ilgili görsel sonucu

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon‘u 1946’da Tatvan’a yollar.

Kocaman bir iç deniz, üzerinde hiç deniz taşımacılığı yok.

Fethi Algon eşini, iki oğlunu alır Kurtalan Ekspresi ile önce Siirt Kurtalan’a oradan da 8 saat (122 km) süren bir yolculukla Tatvan’a varır.

Vardıklarında manzara şudur Tatvan’da.

Yol yok.

Okul yok.

Elektrik yok.

Su şebekesi yok.

Türkçe bilen yok.

Bakkal bile yok.

Yok yok yok yok…

fethi algon ile ilgili görsel sonucu

Fethi Algon önce tersaneyi kurar ve Van Gölü üzerinde yolcu taşımacılığı yapacak gemilerin, kosterlerin, römorkörlerin üretimine başlar, iskelelerin yapımları da başlar eş zamanlı Gevaş, Ahlat, Erciş, Van ve Gevaş’ta.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Sene 1950’de Van Gölü üzerinde yolcu taşımacılığı başlamıştır bile.

Siirt Kurtalan’a gelenler karayolu ile Tatvan’a, oradan da göl çevresinde nereye gidecekse.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Fethi Algon bakar ki herkes yakalayamıyor feribot saatlerini, der ki Denizcilik Bankası’na buraya otel lazım.

Bunun üzerine Doğu Anadolu’nun ilk ve tek dört yıldızlı oteli Tatvan’a inşa edilir vatandaş feribot beklerken rezil olmasın diye.

İstanbul’dan Yalova’dan şefler, otel müdürleri getirilir personelinin eğitimi için.

tatvan denizcilik bankası oteli ile ilgili görsel sonucu

Otelin adı Denizcilik Bankası Oteli‘dir.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Bu arada tersane arazisi bir kampüs haline getirilir.

tatvan denizcilik bankası oteli ile ilgili görsel sonucu

1950 gibi senede Van Gölü’nde yelken yapılır.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Çevre illerden sayısız insan yelkenli izlemeye gelir.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Fethi Algon’a devletin gönderdiği paralar Diyarbakır üzerinden gelir.

Çünkü en yakın Ziraat Bankası oradadır.

Mecido isimli bir eşkıya yolda parayı getirenleri soyar, bütün paraları alır.

Jandarma bile Mecido’ya bulaşmak istemez.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Fethi Algon, Mecido’ya haber salar, gelsin görsün beni diye.

Mecido bir eşkıyadır ama devletin adamı çağırmıştır sonuçta.

Kalkar gider.

Fethi mühendis derdini sorar.

Mecido: “Adam vurdum, eşkiyayım diye kime bana iş vermez, ne yapayım”.

 Fethi Algon, 1.90 boyundaki bu dev adama Tatvan tersane Kampüsü’nde bekçilik işi verir.

Mecido eşkıyalığı bırakır.

Karda tipide çoru çocuğu okula götürmek dahil her işe canla başla koşar.

Tersanenin has adamı olur.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Tatvan’da okul yoktu, mühendis Fethi Algon’un oğlanlar okula başlayacak olunca kaymakama valiye çıkıp, okul konusunu dile getirir.

Sene 1948’dir.

Vali kaymakam yok öyle bir para bizde.

Okulu yapın biz öğretmeni atayalım.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Fethi Algon bulur buluşturur, tersane kampüsünde bir oda, kara tahtaya 25 öğrencinin eğitim alacağı bir derslik kurar, valiye kaymakama haber salar, atayın öğretmeni.

Böylelikle Tatvan’ın ilk okulu açılır.

Öğrenci sayısı 25’dir.

23’ü Türkçeyi ilk defa okulda duyar.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Fethi Algon ve ailesi 1959 senesine kadar Tatvan’da kalır ve bugün bile Bitlis il merkezinin daha önünde anılmasını sağlayan altyapıyı atarlar Tatvan’da.

Sonra geldikleri yer olan İstanbul’a dönerler.

Bozulan Türkçeleri nedeniyle çocukların lakabı artık kırodur İstanbul’da.

Oğlanlardan küçük olanı Atilla yıllar sonra Denizcilik Bankası’nda müfettiş olur.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

1970ler filan. Tatvan denetlemesi vardır.

Gönüllü olur. Yine Kurtalan Ekspresi ile Bitlis, Tatvan’a varır.

3 gece 4 gün.

Tatvan’da babası zamanında açılan Denizcilik Bankası oteline yerleşir.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

Resepsiyonda dev gibi ama beli bükülmüş bir adam vardır.

Resepsiyonda kavga etmektedir.

Üstü başı perişandır.

Atilla zar zor tanır adamı.

Babasının eşkıyalığı bırakıp işe aldığı eşkıya Mecido. Sarılırlar, ağlaşırlar, dertleşirler.

Babası gittikten sonra gelenler ne yapıp edip, kovmuştur, Tatvan tersanesinden, Mecido eşkıyadır, adam vurmuştur, katildir diye.

Oğlunun açtığı bakkal dükkanı geliri ile kıt kanaat geçinmektedirler Tatvan’da.

Sorarım size?

Fethi Algon da devlettir, sonrasında gelenler de?

Bu devlet nasıl bir şeydir?

Hele deyin bana.

Devlet gemi inşa mühendisi Fethi Algon'u 1946’da Tatvan'a yollar. ile ilgili görsel sonucu

O değil de Fethi Algon’un torunu Burcu Algon bugün Azerbaycan yelken milli takımının koçu.

Cumhuriyet’in yarattığı katma değer bugün Cumhuriyet’in sınırlarını aşıyor.

Yalnız nasıl zamanlarsa eşkıyası bile kalite.

 Öyle bir Türkiye’ymiş.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s