ÇOCUK RESİMLERİNDE RENKLERİN VE NESNELERİN ANLAMI… —– ALINTIDIR

ÇOCUK RESİMLERİNDE 

RENKLERİN VE NESNELERİN ANLAMI…

 

 

Sanat eğitiminde en çok karşılaşılan sorulardan biri,  çocuklarda sanat eğitimi nasıl olmalı, çocuk resimleri neyi ifade eder, benim çocuğum resim yapmayı çok seviyor, acaba dahi midir?..

 

Bu tür sorulara cevap vermek için, değişik kaynaklardan da yararlanarak, çocuklarda sanat eğitimi üzerine bu yazı hazırlanmıştır…

ÇOCUKLARDA RENKLERİN ANLAMI…

 

4-5 yaşlarındaki çocuklar genelde renk ayrımı yapmadan resmi boyarlar.

Bu yaşlarda ana ve ara renkleri öğrenebilirler.

Mutlu resimlerde genelde sarı renk, üzüntülü resimlerde genelde kahverengi renk daha ağırlıktadır.

Unutulmamalıdır ki çocuk hangi rengi seviyorsa, resimlerde ağırlık o renge doğrudur.

Resimlerde ağırlık kırmızı renkse iddiacılığı ve saldırganlığı temsil eder.

Pembe, sarı, turuncu gibi sıcak renkleri seçen çocuklar sevecen, uyumlu, işbirlikçidir.

Siyah, mavi, yeşil, kahverengi gibi soğuk renkleri seçen çocuklar, baskıcı aile ortamında yetişen iddiacı, çekingen, güçlükle kontrol edilen, uyumsuz, gerçek duygularını bastıran çocukları temsil edebilir.

 

Ailede iletişim kopukluğu, aileyi konu alan resimlerde açıkça görülmektedir.

Resimde aile üyelerinin birinin veya birkaçının eksikliği…

(annenin, babanın, kardeşlerin, aile içinde yaşayan diğer fertlerin hala, amca, dede, ninenin çizilmemiş olması).

 Aile fertlerini çizmeyi reddetmesi, ebeveyn figürlerinin olmaması parçalanmış aileyi, sevgi eksikliğini…

 Anne baba ve çocukların arasına nesnelerin yerleştirilmesi, aile bireylerinin arasına köprü, gökdelen evler, yol, ırmak, ağaçların çizilmesi, iletişim problemlerinin bir göstergesi olarak kabul edilebilir.

Anne babanın çok büyük çocuğun çok küçük veya anne babadan birinin büyük diğerinin küçük çizilmiş olması ailede baskıyı, aile fertleri arasında problemin olduğunu baskıcı ve otoriter tutumu…

Anne babanın çok abartılı çizimi onlara duyulan hayranlığı da temsil edebilir.

Resimde küçük kardeşin anne babanın elinden tutuyor olması ve diğer çocuğun çok uzaklarda çizilmesi veya hiç çizilmemiş olması, sevgi yoksunluğunu, kardeş kıskançlığını, kendisini yok saydığını, iç çatışmaların bir göstergesi olabileceği düşünülebilir.

 

Ev, çocuğun duygusal yaşamının oluştuğu merkezdir.

Evin saydam olarak çizilmesi, yaşamı canlılığı, içini göstermeyen duvarların çizilmiş olması ise karamsarlığı, yaşam ifadesinde ki güçlükleri, kendini anlatmakta karşılaşılan zorlukları ifade etmektedir.

Evlerdeki bacalardan yükselen kalın dumanlar aile için de yaşanılan kavgaları, çatışmaları, sürtüşmeleri gösterir.

Yüksek binalar ve gökdelenler çocuktaki özlem ve komplekslerin, gerginliğin yansımasıdır.

Ezilme ve başkaldırı vardır.

Evlerden çıkan yollar rehberliğe, yol gösterilmeye duyulan ihtiyaçtır.

Resimlerde, insan resimlerinin azlığı veya yokluğu sosyal ilişkilerde kopukluğu belirti.

İnsan figürünün çokluğu ise sosyal ilişkilerde ki gelişmişlik düzeyini belirtir.

Çizilen kuş resimleri özgürlüğe duyulan ihtiyaç hasrettir

Çizilen ağaçlarda meyve olması verimli olma isteği yeşil yapraklı ağaçlar canlılığı, solmuş yapraklı ağaçlar ve yaprak dökümü ölüm isteğini, ağaç köklerinin olması içgüdüye önem vermesi ve bağımlılık duygularını yansıtır.

Resimlerde çok bulut veya koyu renkli bulutların olması çözülemeyen problemleri ifade etmektedir.

 

ÇİZGİLERİN YORUMU

 

Büyüklük: Çok büyük ve çok küçük resimler anlamlı olabilir.

Büyük Resimler: Sayfanın tamamını kaplayan çok büyük resimler…

 

Küçük Resimler: Birkaç cm büyüklüğündeki resimler…

-İç kontrol zayıflığı.

-Hiperaktivite.

-Dikkat dağınıklığı.

-Saldırganlık.

-Ürkek.

-Benlik Saygısı düşük.

-İçe dönük.

 

Abartılı Çizimler: beden kısımlarının abartılarak büyük veya küçük çizilmesi.

 

Baş: Zihinsel açıdan kendini yetersiz gören çocuklar.

Ağız: Konuşma ve dil problemi olan çocuklar; Bağımlı çocuklar.

Gözler: Göz bebeği olamadan çizilen resimler görme problemi olan çocuklar.

Güvensiz ve şüpheci.

Ayaklar: Güven isteği, Kaygı

Burun: Solunum güçlüğü çeken çocuklar.

Kulaklar: İşitme problemi Kuşkucu, (başkaları tarafından dinlenme)

Cinsel Organlar: Saldırganlık Dürtü kontrolü zayıf.

 

Eksik ve Unutulan Çizgiler: Bazı beden kısımlarının çizilmemesi veya belirgin olmaması…

 

Eller: Güvensizlik Çevreye uyumda güçlük.

Kollar: Güvensizlik Güç ve kuvvet azlığı.

Bacaklar: Çocuğun kendini desteksiz, Hareketsiz algılaması.

Ayaklar: Kendine güvensizlik.

Burun: Benlik saygısı düşük.

Ağız: İlişki kurmakta zorluk.

 

Bu veriler, genellikle çocuk resimlerinin ortak özelliğidir.

Çocuğun psikolojik gelişmesine göre değişiklik gösterebilir.

Unutmayalım ki sanat eğitimi her çocuğumuza gerekli olan bir eğitimdir.

Matematik, Fen Bilgisi bir derstir.

Resim, Müzik gibi etkinlikler, çocuğun kendini ifade ettiği derslerdir…

 

 

HİKMET ÇETİNKAYA

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s