AVRUPA”DA OKUL MÜDÜRLERİ NASIL ATANIYOR? ————— ALINTIDIR –

AVRUPA”DA OKUL MÜDÜRLERİ NASIL ATANIYOR?

Avrupa’da okul müdürlüğü kavramı yerine okul liderliği kavramı kullanılmaktadır.

ÇOĞU ÜLKEDE OKUL YÖNETİCİSİ OLMAK İÇİN MESLEKİ ÖĞRETMENLİK DENEYİMLERİNİN YANI SIRA BELLİ BİR EĞİTİM DE GEREKLİDİR.

Okul yöneticileri sadece eğitim öğretimden…

Avrupa’da okul müdürlüğü kavramı yerine okul liderliği kavramı kullanılmaktadır.

Okul yöneticileri sadece eğitim öğretimden değil mali ve insan kaynakları yönetimi dahil olmak üzere çeşitli görevlerden sorumludur.

Yöneticilik için doğru adayı seçmek önemlidir ve atama için birçok kriter olmalıdır.

Tüm Avrupa ülkelerinde, okul yöneticisi olmak  isteyenlerden ne beklendiğine dair resmi koşullar belirlenmiştir.


Dört ülkede – Belçika (Flaman Topluluğu), Letonya, Hollanda ve Norveç – okul yöneticisi olmak için 
tek resmi koşul  öğretmenlik niteliğine sahip olmaktır.

Ancak uygulamada okul yöneticilerinin mesleki eğitim deneyimi de vardır.

Norveç’te, idari deneyim ve yöneticilik eğitimini de içeren diğer tüm koşulları yerel yetkililer belirler.

Diğer yerlerde, mesleki öğretmenlik deneyimi atama için temel koşuldur.

Ancak, gerekli  deneyim farklı olabilir.

Çoğu ülkede bir ya da daha fazla ek koşul olabilir.

Yunanistan, Kıbrıs, Litvanya, Birleşik Krallık (İngiltere, Kuzey İrlanda) ve Türkiye’de, okul yöneticisi adayının mesleki öğretmenlik deneyimi dışında idari deneyimi de olmalıdır.  

Litvanya’da hem liderlik hem de idarecilik becerileri gereklidir.

Bir düzine ülke ya da bölgede, okul yöneticisi adayları öğretmen olarak çalışmış ve yöneticilik eğitimi almış olmalıdır.

Slovenya’da, okul yöneticileri rehber ya da en az 5 yıl ‘danışman’ olarak görev yapmış olmalıdır. 

Malta, Romanya, Birleşik Krallık (İngiltere ve Galler) ve İzlanda’da, okul yöneticisi adayları şu üç koşulu da karşılamalıdır:

Mesleki öğretmenlik deneyimi, idari deneyim ve yöneticilik eğitimi.

İspanya’da Eğitim Yetkilileri başka koşullar da ekleyebilir, örneğin,  eş-resmi dil konuşulan Özerk Topluluklarda, bu dilde asgari dil yetisini gösteren bir sertifika gereklidir.

           İsveç’te, eğitim ve deneyim sahibi bir kişi okul yöneticisi olarak atanabilir.

Öğretmenlik deneyimi gerekli değildir.

Okul yöneticileri diğer (ya da önceki) öğretmenler arasından seçilmek zorunda değildir, ama prensipte başka bir mesleki deneyimi olabilir.

Formel koşul (Mart 2010’dan sonra işe alınanlar için) İsveç Ulusal Eğitim Bürosunun (NAE) sorumlu olduğu üniversite seviyesinde bir eğitim kursunu tamamlamaktır.

21 ülke ya da bölgede okul yöneticiliği için eğitim şarttır.

Bu ülkelerin çoğunda, bu eğitim atamadan önce gerçekleşir.

Çek Cumhuriyeti, Fransa, Avusturya, Slovakya ve İsveç’te, yeni okul yöneticileri atamadan belli bir süre sonra da bu eğitimi alabilirler.

(Yöneticilik eğitiminin zorunlu olmadığı ülkeler için).

Yöneticilik eğitiminin süresi bir hafta da olabilir (Romanya) veya Malta’da olduğu gibi 60 ECTS yüksek lisans kredisine eş de olabilir.

Ortak modüllerde idare, takım kurma, iletişim ve liderlik becerileri, okul gelişimi, okul yasaları ve örgütü yer alır.

Bazı ülkeler teorik içeriğin yanı sıra uygulamalı bir bileşen de sunar.

İspanya’da, eğitim programı teorik bir kurs ve staj içerir.

Polonya’da, bu kurslar 210 eğitim saati sürer ve uygulamalı liderlik rolü arasında bağ kurar.

Birleşik Krallık’ta (İngiltere, Galler ve Kuzey yönetici adaylarının eğitim sırasında liderlikle iç içe olmaları teşvik edilir, bu da genişletilmiş vaka çalışmaları ve ilgili okul görevleri ile en az dokuz gün bir başka okulda görev yapmayı kapsar.

OKUL YÖNETİCİLERİNİN ASGARİ BEŞ YIL ÖĞRETMENLİK DENEYİMİNE SAHİP OLMASI GEREKİR

Okul yöneticisi olma koşulları arasında, asgari bir süre öğretmenlik deneyimi olması yaygındır.

Bulgaristan, Estonya, Fransa (ISCED de  bir yıl okul yöneticileri için) ve Litvanya’da 3 yıl ile Malta 10’ yıl ve Kıbrıs’ta 16 (okul öncesi, ilköğretim) ve (ortaöğretim) 17 yıl arasında değişir.

Çoğu ülkede, gerekli asgari süre üç ila beş yıldır.

Danimarka, Almanya, Avusturya (okul öncesi, İlköğretim ve Hauptschule), Finlandiya, Birleşik Krallık (İngiltere, Galler ve Kuzey İrlanda), İzlanda ve

Lihtenştayn’da öğretmenlik deneyimi gereklidir ama süresi belirlenmemiştir.

Son olarak, Belçika’da (Almanca konuşan ve Flaman Toplulukları), Letonya, Hollanda, İsveç ve Norveç’te, öğretmenlik deneyimi okul yöneticisi olmak için gerekli değildir.

Hollanda’da ilgili ‘bazen van buiten’ olmadan–öğretmenlik deneyimi değil de eğitim dışında başka bir sektörde idari deneyimi olanları – işe alıma odaklanan projeler vardır.


Türkiye’de idareci olma, Okul Müdürü olma koşulu en az 8 yıl öğretmenlik yapmış olmak, olmalıdır.

MEHMET ALTINDAĞ

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s