LİDER ÖĞRETMENLERİ NASIL YETİŞTİRMELİYİZ ———————– ALINTIDIR

Lider Öğretmenleri Nasıl Yetiştirmeliyiz?

Prof.Dr. Servet ÖZDEMİR

                                                                                                                                                     

Uygulamasız vizyon halüsinasyon”dur.

M. Fullan

 

 Her ne kadar eleştiriler olsa da eğitim ve öğretmenlik mesleği önemini korumaktadır.

Biyolojik bir varlık olan insanın

“kültürel anlamda insan”

olmasını sağlayan aldığı eğitimdir.

Eğitim yoksa insan da yoktur.

 Türkiye öğretmen yetiştirme konusunda bir eğitim felsefesine dayalı, tutarlı ve devamlılığı olan bir politika izleyememiştir.

Hep sorunların peşinden gelen günü kurtarmaya yönelik geçici çözümler ile yetinmeye çalışmıştır. Çözüm diye ortaya konulan problem çözme biçimleri, yeni sorunların başlatıcısı olmuştur.

 Üniversitelerde dersleri öğretmen adaylarına peş peşe verip sonra bunları okulda uygulayın anlayışı en hafif tabiriyle hayal görmektir.

Uygulamanın bizzat içerisinde olmayan üniversite yeni yüzyılın öğretmenini yetiştiremez.

Üniversite boyutundan başlayarak yeni bir öğretmen yetiştirme vizyonuna ihtiyacımız var.

 Öğretmenlik kendi içinde farklı bir doğası olan bir meslektir.

Hizmet öncesi okulda öğretilenlerin mesleği icra edebilmek için yeterli olduğu görüşü geçerliliğini yitirmiştir.

Her okul öğretmenlerini geliştirmek,

“okulu bir öğrenme topluluğu”

olarak düzenlemek zorundadır.

Artık öğretmenlik rolleri öğretimden öğrenmeye kaymıştır.

Okul herkesin öğrendiği bir yer olmak durumundadır. Bu durum bizi

“öğretmen liderliği”

konusunu tüm boyutları ile düşünmeye zorlamaktadır.

Okulda bir meslektaşın paylaşılabilecek bir bilgisi olabileceğinin kolayca kabul edilmediği bir kültürde öğretmen liderliğinin tesis edilmesi güçleşir.

İlişkilerin bu hassas dengesi, okul üyelerinin öğretimsel uygulamaları geliştirme noktasında birlikte çalışmalarının önünde önemli bir engel oluşturmaktadır.

Okul kültürlerinin eşitlikçi normları öğretmenlerin eşit olmaları gerektiğini öne sürmektedir.

Bu güçlü normlar liderlik becerilerini geliştirmek isteyen öğretmenlerin cesaretini kırmaktadır. 

 Başarılı olarak ya da üzerinizde etki bırakan öğretmenlerinizi bir düşünün, bu öğretmenler farklılıkları ile sizi etkilemişlerdir.

 

Başarılı öğretmen liderler, kendi gelişimlerine önem vermekte ve sürekli öğrenme konusunda model olmaktadırlar.

Başarılı öğretmenler sebat, etki, kararlı davranış ve dersi istekli bir şekilde işleme ile öğrenme ve öğretmeye bağlılık konusunda etkilidirler.

Bunlar aslında iyi liderin de temel özellikleri arasında yer alan hususlardır.

Bilgiyi paylaşmaları ve kendi uygulamalarını geliştirmeleri öğretmen liderlerin diğer öğretmenler tarafından lider olarak kabul görmelerini sağlamaktadır.

Meslektaşları tarafından sözüne güvenilir, sürekli öğrenen ve en iyi uygulamaları diğer öğretmenlere aktaran öğretmenler olarak algılanan öğretmen liderlerin etki alanları genişlemektedir.

Öğretmen liderler de profesyonel öğrenme toplumlarında görev yaparken diğer öğretmenlerden etkilenmektedirler.

 Öğretmen liderler, sınıf içinde ve dışında liderlik eder, öğrenen öğretmen ve liderler toplumuna katılır, gelişmiş öğretimsel uygulamaların gerçekleştirilmesi için meslektaşlarını güdüler ve öğretmen liderliğinin olumlu sonuçlar doğurması için sorumluluk üstlenirler.

 

 Öğretimi Geliştirmek İçin Öğretmenleri Etkileme

 

•       Öğretmen liderler, meslektaşlarını öğretim uygulamalarını geliştirme noktasında etkilemektedirler.

Öğretmen liderliği kavramımızdaki anahtar kelimelerden biri etkidir.

Öğrenciler her gün öğretmenlerinden etkilenirler. 

Şu soru önemlidir:

Öğrencilerimi ve meslektaşlarımı nasıl etkilerim?

 •       Liderlik etkilemedir.

Öğretmen liderler öncelikle okul çalışanlarıyla kurdukları ilişkiler aracılığıyla onları etkilerler.

 •       İlk olarak okulun yapısı ve okul liderliği gözden geçirilmelidir.

Daha sonra öğretmenlerin her birinin kendi başına öğretim yaptığı ve kendini yalnızca öğrencilerinden sorumlu hissettiği eski öğretim anlayışından kurtulması gerekmektedir.

Son olarak, öğretmenler daha geniş bir öğretmen liderliği rolünün sorumluluk almak isteyen herkese açık ve uygun olduğunu bilmelidirler.

 

Mesleki bir öğrenme toplumu olarak kurgulanan okulların temel özellikleri:

 

 •       Destekleyici ve paylaşımcı liderlik:

Okul yöneticileri güçlerini, yetkilerini ve kararları demokratik bir anlayış çerçevesinde paylaşırlar.

 •       Paylaşılan değerler ve vizyon:

Okul yöneticileri ve öğretmenler, öğrenci öğrenmesine odaklanan okul vizyonunu birlikte geliştirirler.

 •       İşbirlikçi öğrenme ve öğrenme uygulamaları: Öğretmenler ve diğer çalışanların birlikte öğrenmeleri ve öğrendiklerini hayata geçirmeleri öğrenci ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik önemli bir adımdır.

 •       Destekleyici koşullar:

Okul bağlamına ilişkin koşullar ve okulun sahip olduğu insan kapasitesi okulun mesleki bir öğrenme toplumuna dönüşmesini etkiler.

 •       Öğretim etkinliklerinin paylaşılması: Meslektaşlar bireysel ve örgütsel kapasiteyi artırmak için birbirlerinin öğretimsel uygulamalarını gözden geçirir ve dönüt verirler.

 Birbirini kabul etmenin ve toplu hareket potansiyelini artırmanın ilk adımı bireylerin güçlü ve zayıf yanlarını anlamaktan geçmektedir.

Üyelerinin kişiliklerini görmezden gelen takımlar, kendilerini hüsran ve başarısızlığın içinde bulurlar.

 Öz farkındalığa sahip bir öğretmen, öğretmen ve lider olarak kendi güçlü yanlarını ve gelişimsel ihtiyaçlarını değerlendirir.

Kendi davranışlarının, değerlerinin ve felsefesinin farkındadır.

 Kendi davranışlarının değerler ve felsefe ile uyum açısından özdenetimini yapar.

Geri bildirim arar ve kullanır.

Uygulamalardan ve geliştirilecek alanlardan dersler çıkarır.

 Öğretmenleri bizzat çalıştıkları okulların içerisinde, sürekli öğrenme ve gelişmeye olanak verecek bir yapı kurulması gerekmektedir.

Bu görev, başta eğitimde karar verici konumunda bulunanlar olmak üzere toplumun tüm kesimlerine düşmektedir.

Öğrenemeyen öğretemez.

 Eğitime ilişkin yoğun tartışmaların yaşandığı bir dönemde, karar verici konumunda bulunanların sistemin temel dinamiği olan öğretmenlerin liderlik özelliklerinin geliştirilmesi ile mesleki gelişim ve öğrenme süreçlerinin iyileştirilmesine ilişkin bir tasarımlarının olup olmadığı merak konusudur.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s